Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg Barbera

09 September 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Na een lange reis - helaas had het vliegtuig bijna drie uur vertraging - kwamen we op onze volgende bestemming aan: Yogyakarta. Wat een verademing is dat! De stank en smog van de metropool maakten plaats voor de winkeltjes en levendigheid van een - voor Indonesische begrippen - middelgrote stad. Meer nog dan in Jakarta komen hier 's avonds overal honderden karretjes met eten vandaan en kun je elke paar meter goed geurende nasi of bami met allerlei groente- en vlees prutjes en snackjes eten, alles voor zo'n vijftig cent. Van die mogelijkheid maken overigens vooral locals gebruik: we hebben nog geen toeristen op de plastic krukjes voor die karretjes zien zitten. De verkeersdrukte is in Yogya overigens wel dezelfde: duizenden brommertjes maken ook hier de staat onveilig en met de auto lijkt er hier geen doorkomen aan. Vandaar ook de brommertjes natuurlijk. Anders dan Jakarta is Yogya heel toeristisch, waar de vele tourbureautjes en fietstaxi's graag van willen profiteren. Er zijn heel veel Nederlandse toeristen en verder veel Belgen, Fransen en Australiërs. Ondanks dat hier veel om toerisme draait, zijn en blijven de mensen hier heel vriendelijk en correct en zijn ze lang niet zo opdringerig als dat we in andere landen meegemaakt hebben. Gelukkig maar!

De eerste volle dag hebben we de bezienswaardigheden van de stad zelf bezocht: het paleis van de sultan en het waterpaleis. We misten de bordjes met uitleg wel een beetje, maar het was allemaal erg mooi en leuk om allemaal te bekijken. Na deze paleizen wilden we naar een grote markt, maar halverwege kwamen we aan de praat met een Indo die ons een bezoekje aan de batik kunstacademie aanraadde. Daar zou je goedkoop echte batik kunnen kopen. Omdat dat toch echt een kunstvorm van hier is, besloten we een kijkje te nemen. De batik die er verkocht werd was inderdaad niet duur, maar helaas bleken Jeroen en ik een hele andere smaak te hebben en konden we het dus niet eens worden over een mooi schilderij voor in de slaapkamer of woonkamer. Uiteindelijk een compromis bereikt en een klein werkje als souvenir meegenomen.

De dag erop moesten we heeeel vroeg opstaan want we hadden een privé excursie geboekt die begon met de zonsopgang bij de Borobudur. De chauffeur was mooi op tijd (lees: te vroeg) en om kwart voor vier waren we al op pad! Om kwart voor vijf stonden we bovenop de Borobudur in het pikkedonker op de zon te wachten, samen met een hoop andere toeristen. Omdat het in Nederland tegen twaalven liep en Maaike zou verjaren, hebben we nog een filmpje ingesproken; we wilden eigenlijk zingen, maar gezien alle toeristen en de serene rust daar op die tempel durfden we dat toch niet aan. Rond half zes begon het een beetje licht te worden en konden we de contouren van het boeddhistische tempelcomplex waarnemen. Het wad heel indrukwekkend, met al die bellen op de verschillende terrassen. Toen even later de zon ook verscheen, was het allemaal nog mooier in het goudkleurige ochtendlicht. De prachtig groene en heuvelachtige omgeving zag er in de ochtendmist erg mystiek en toverachtig uit...

Na de tempel kregen we nog koffie (yes!) en een snack en gingen we nog twee kleine tempeltjes bekijken. Daarna op weg naar de Prambanan, een hindoeïstisch tempelcomplex. Ook dit was erg mooi en heel anders dan de Borobudur. De Prambanan tempels waren druk en mooi gedetailleerd versierd, waar de Borobudur juist in de eenvoud en rust haar kracht had gevonden. Enfin, ook de Prambanan was erg mooi en de moeite waard!

Terug naar het hotel waren we allebei kapot en zijn we eerst gaan liggen. 's Avonds weer lekker uit eten gegaan in een leuk wijkje verderop in de stad, waar we ons per fietstaxi naartoe hebben laten brengen. Dat is altijd wel passen en meten: wij passen met ons Hollandse postuur nooit allebei helemaal in het bakje. Afhankelijk van wie als eerste gaat zitten, zit of Jeroen of ik op 1 bil!

De derde dag in Yogya zijn we begonnen met uitslapen, want we hebben een nachtexcursie geboekt: beklimming van de vulkaan Merapi! Die excursie begint om tien uur 's avonds, zodat je bij zonsopgang bovenop de vulkaan bent. We zijn benieuwd! Overdag hebben we de markt bezocht, waar we eerder al naar onderweg waren, toen we uiteindelijk bij de kunstacademie uitkwamen. De markt bestond vooral uit kraampjes met goedkope kleding en uit eten, zodat we daar ook gauw weer uitgekeken waren. Daarna zijn we nog naar Vredenburg geweest: een oude kazerne van de Nederlanders waar nu een museum over de onafhankelijkheidstrijd van Indonesië was. Daar bleek ons weer hoe weinig wij eigenlijk op school geleerd hebben over onze koloniale geschiedenis.

Daarna weer lekker een duik in het hotelzwembad genomen en straks een hapje eten voordat de Merapi excursie begint!

• 12 September 2014 - 20:33

Hans:

Hoi barbera en jeroen
    Het is wederom een kunstwerk jouw schrijfkunst volgens mij moet jij een boek of reisverslagen gaan schrijven koppeltje