Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu

Jakarta

Blijf op de hoogte en volg Barbera

09 September 2014 | Indonesië, Batavia

Na een lange reis in een krap vliegtuigstoeltje - wat ben ik blij dat ik 'maar' 1.75 m lang ben...- kwamen we tegen 17.30 lokale tijd aan op het vliegveld van Jakarta. Aldaar hebben we uiteraard niet een van de vele taxi's genomen die daar al klaar stonden, maar zijn we traditiegetrouw op zoek gegaan naar de bus. Het was even zoeken naar de juiste bus, maar gelukkig bleek ons al heel gauw dat Indonesiërs graag bereid zijn om te helpen en na even wachten zaten we dan ook in de juiste bus, die zowaar nog recht voor ons hotel stopte ook! Mazzel dat we dat zagen want anders waren we bij het verder gelegen treinstation uitgestapt. Deze meevaller maakte de lange file waar we met de bus in hadden gestaan meteen goed! En nog veel beter werd het toen we in het hotel kwamen.... Driewerf wow!!! Voor de deur stonden al allerlei vriendelijke medewerkers met onduidelijke taken (beveiliging, taxi's reguleren, deur openhouden) en ook binnen stonden verschillende medewerkers (taak??) erg vriendelijk te lachen. Ook de drie (!) receptionisten waren een en al vriendelijkheid. En het allerbeste was de hotelkamer die niet alleen reusachtig van formaat maar ook schoon was. Ha, dit is vakantie!

Om de vanwege het tijdsverschil toch al korte verjaardag van Jeroen te vieren, zijn we na een snelle douche naar een van de betere restaurants in Jakarta gegaan. Voor nog geen vijftig euro totaal hebben we daar zeer luxe en uitgebreid getafeld en het was allemaal onwaarschijnlijk lekker, tot de droge rijst aan toe!

De dag erop hebben we de stad bekeken. Eerst het nationaal monument, dat in een kaal en lelijk park gelegen was, en daarna een korte rondleiding in de belangrijkste moskee van Jakarta (of van Indonesië?), die erg modern van binnen en buiten was. Daarna zijn we naar Kota gegaan, het oude Batavia. We gingen per tuk tuk, wat gelijk al het eerste misverstand opleverde. De chauffeur dacht dat Jeroen een tienvoud bood en ging gelijk akkoord met de voorgestelde prijs. Jeroens bod was niet redelijk, maar het tienvoudige ook zeker niet. Bij het afrekenen hebben we het dan maar op het vijfvoudige afgemaakt, de chauffeur is mokkend akkoord gegaan. Waarschijnlijk hebben we echter nog te veel betaald.

In Kota was de koloniale bouw zeker nog te herkennen, maar veel was in vervallen staat, helaas. Ook de Hollandse ophaalbrug was een vreemd gezicht zo over de stinkende rivier vol afval die door Jakarta stroomt.... Het was allemaal vergane glorie, nog niet herrezen in iets anders moois. Na een uitgebreide en ook weer zeer lekkere lunch bij Café Batavia zijn we met een metertaxi naar het hotel terug gegaan. Voortaan alleen nog maar metertaxi's graag: goed en goedkoop en geen gedoe met onderhandelen!

Na een verfrissende duik in het hotelzwembad zijn we s avonds ook weer erg lekker gaan eten. Dit restaurant was ook erg goed, uitgebreid en professioneel, en we hebben hier voor nog geen twintig euro in totaal gegeten en gedronken. Daarna nog in een biertuin wat gedronken, wat erg leuk was. Voordeel: leuke live muziek. Nadeel: de zaak werd gesponsord door Heineken...

De volgende dag zouden we om 12.10 naar Yogyakarta vliegen, onze tweede bestemming. We zijn blij dat we voor Jakarta maar 1 dag uitgetrokken hadden, want echt aantrekkelijk is deze wereldstad niet. Het is er vies, vooral de rivier (die meer weg had van een open riool...), het stikt er van de ratten en er hangt veel smog door al het verkeer dat zich een weg door de stad baant, waaronder ook duizenden brommers wat ook weer precies het beeld is dat we bij Azië hebben.

Verdere dingen die ons opgevallen zijn: de overal aanwezige eetstalletjes op fietswielen, waar je voor een paar cent een bord nasi met bijlagen kunt eten. Toch maar niet geprobeerd.... Verder doen vrouwen hier gewoon mee op de arbeidsmarkt, heel anders dan in bijvoorbeeld Egypte. Ook lijkt het allemaal vrij modern: hoewel Jakarta vies is, is het niet zo'n bouwval als Caïro. Ook zijn er minder bedelaars. Verder lijken de mensen zelf ook veel moderner en zijn we ook lang niet zo'n bezienswaardigheid. We zijn benieuwd hoe de rest van het land zal zijn, nu eerst Yogyakarta ontdekken!

• 09 September 2014 - 12:57

Hans En Ank:

Leuk verslag, maar het lijkt me daar niet echt geweldg. We wachten vol spanning op het volgende verslag. Groetjes hans en ank.

• 09 September 2014 - 17:14

Maaike:

Wat een positiviteit weer mama :) het gaat om de ervaring ;) heel veel plezier samen!