Tel Aviv - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu Tel Aviv - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu

Tel Aviv

Blijf op de hoogte en volg Barbera

27 Juli 2013 | Israel, Tel Aviv

De bus naar Tel Aviv vertrok pal voor ons hotel, dus dat was mooi makkelijk. Nadat we eerst lekker uitgebreid ergens ontbeten hadden, zijn we rond twaalf uur in de bus, of eigenlijk busje, want het was een taxi busje voor bustarief, gestapt. Toen het busje vol was gingen we rijden en tegen half twee waren we in Tel Aviv. We dachten dat de receptie van het hostel om twee uur sloot, want dat stond op hun website, dus we wilden eigenlijk met een taxi. Maar zoals de reisgids al waarschuwde, werd je bij dit busstation behoorlijk afgezet en taxi's wilden niet op de meter rijden, dus daar pasten we voor. Het moest tien minuten lopen zijn dus dat leek een prima alternatief. Helaas vonden we de weg niet gelijk, hoewel we wel een paar keer heel vriendelijk geholpen zijn. Tegen twee uur toch het hostel even gebeld en gelukkig was de receptie wel gewoon de hele dag open... Oef... Vrij snel daarna waren we er gelukkig ook.

Nadat we onze spullen op onze kamer gelegd hadden en ons zweet onder de douche afgespoeld hadden, hebben we ingecheckt en zijn direct naar het strand gegaan. Tel Aviv staat bekend om de prachtige stranden en die wilden we graag uitproberen! Helaas draaide onze eerste kennismaking met Tel Aviv op een enorme teleurstelling uit. Na de tweede duik in het water bleek Jeroens rugzak gestolen, met daarin onder meer zijn horloge, bril, zonnebril, bankpassen, credit card en jawel, zijn paspoort dat we na het inchecken niet terug op de hotelkamer gelegd hadden... Dat was dus een flinke domper, want nu moest er veel geregeld worden. De badmeester was weinig hulpvaardig, maar hartverwarmend was dat onze buren op het strand, en ook later op straat toen we de weg naar het politiebureau vroegen, het allemaal verschrikkelijk voor ons vonden en zelfs geld aanboden zodat we in elk geval met de bus naar het politiebureau konden gaan. Ook vonden ze het erg dat dit ons in hun land gebeurde, maar ja, dat kan natuurlijk overal gebeuren. We hebben de bankpassen geblokkeerd en aangifte gedaan.

De dag erop zijn we erg vroeg opgestaan om om 8.22 uur bij de ambassade te kunnen zijn. Die ging echter om 9.00 pas open maar we waren gelukkig dus wel als eerste aan de beurt. Daar werden we in eerste instantie zeer onvriendelijk geholpen door een trut die bijdehand vertelde dat je natuurlijk alleen met een nieuw paspoort het land uitkwam (ik had iets gelezen over een uitreisbrief, vandaar) en dat ze natuurlijk dat paspoort niet ter plekke ging maken en dat we nog wel tijd genoeg hadden. En ze moest een kopie van het gestolen paspoort hebben... Zucht... Gelukkig nam haar veel lievere collega het later gedeeltelijk over en belde voor ons naar het hostel om te vragen de kopie te faxen en gelukkig ging het toen allemaal vrij snel. Er was na ons een jongen die zijn paspoort kwijt was en zondag al vloog, dus ze moesten voor hem toch al aan de slag en hebben toen gelijk voor Jeroen ook een nieuwe pas gemaakt. Om 11.00 uur liepen we opgelucht met een nieuw paspoort weer naar buiten. Nu kon ons verblijf in deze stad pas echt beginnen, en we wilden de stad een nieuwe kans geven.

We zijn naar het havenstadje Jaffa gelopen en hebben de historische kern bekeken. Jaffa is opgeslokt door Tel Aviv en is, in tegenstelling tot Tel Aviv, oud. Met de nauwe straatjes was Jaffa erg pittoresk. In het centrumpje was er een leuke vlooienmarkt. Na Jaffa zijn we naar het strand gegaan, nu met niets meer dan handdoek, zonnebrandcreme en een tijdschrift. We hebben er heerlijk gezeten, de stranden hier zijn inderdaad mooi en veel schoner dan in Haifa. 's Avonds zijn we in de hippe wijk vlakbij ons hostel gaan eten. Dat is erg gezellig en leuk, maar wel een dure hobby. Je krijgt hier alleen kleine gerechten, waar je er dus meerdere van moet bestellen. De eerste avond werd ons dit goed uitgelegd, maar toen we de tweede avond een broodje hamburger voor 15 euro bestelden, was de teleurstelling groot dat er een groot bord kwam met daadwerkelijk alleen een klein broodje hamburger erop... Ook het bier is duur hier. Net zo duur als in Haifa en Jeruzalem eigenlijk, maar daar kon je voor een kleine meerprijs een halve liter bestellen, en hier in Tel Aviv niet. Sowieso wordt hier minder bier gedronken, maar veel meer wijn. Tel Aviv is namelijk erg hip, wat te zien is aan het eten en drinken, maar ook aan de mensen. Iedereen ziet er hier bijzonder modebewust uit. Gelovige Joden zijn hier overigens niet zo aanwezig. Er zijn hier vrijwel geen hoedjes en pijpenkrullen, en nauwelijks keppeltjes. Het is echt een hele andere wereld dan in Jeruzalem...
Dat blijkt ook weer met het aanbreken van de Shabbat: geen hoorn, geen drommen mensen op straat... Het leven gaat gewoon door. Op zaterdag overdag zijn wel veel winkels dicht, maar restaurants gelukkig lang niet allemaal. De Shabbat is nu weer voorbij en wij maken ons op voor een nieuw avondje uit vanavond. We informeren vanavond wel eerst goed wat we kunnen verwachten!

• 29 Juli 2013 - 14:22

Hans En Ank:

hoi barbera en jeroen,

Dat wij nu pas reageren komt omdat je verslagen moeilijk te lezen waren op ank de telefoon.
    Gisteren teruggekomen uit zeeland en thuis de verslagen gelezen.
    Jammer van het oponthoud vanwege jeroens paspoort en alles wat daar verder nog geregeld moest worden,
    heb je al kunnen chequen of er nog geld is opgenomen?
    Had jeroen ook nog wel een reserve bril?
    Laat door dit gebeuren niet je vakantie verknallen, die spullen zijn allemaal te vervangen.
    De verslagen zien er in ieder geval heeeeel goed uit.
    A.s. vrijdag voor 3 weken naar zeeland.
    Op dit moment is het weer 24 graden van af vrijdag oplopend naar 32 graden.

groetjes ank en hans en een poot van Flip