Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu

Marrakech

Door: BarberaJeroen

Blijf op de hoogte en volg Barbera

14 Juli 2011 | Marokko, Marrakesh

Marrakech

Gisteravond zijn we aangekomen in Marrakech, en God wat een verademing in vergelijking met Egypte! Hier stonden de taxichauffeurs niet met bosjes ons op te wachten maar konden we rustig op zoek naar de bus! Bus gelijk gevonden en het hoofdplein ook, waar ons hotel vlakbij moest liggen. Maar ja, op ons plattegrondje stonden straten waarvan we de straatnaambordjes niet konden vinden en de bordjes die we wel konden vinden stonden niet op de plattegrond. Het duurde dan ook niet lang voordat zich een "gids" aandiende, en, afwegende dat we zelf nog
wel uren konden zoeken in die wirwar aan steegjes en dat snel onze rugzakken kunnen droppen toch wel een fooi waard was, sjokten we de jongen toch maar achterna. We voelden dat ie onnodige rondjes met ons liep om ons te desoriënteren, dus we vonden een euro fooi meer dan genoeg. Hij niet overigens, maar het hotel stuurde de kerel weg.

Het hotel is helemaal super trouwens! Echt zo'n typisch Marokkaanse Riad met open binnenhofje met mozaïeken en de kamers erom heen. Het is er ook nog schoon en het personeel vriendelijk. Overigens zijn de Marokkanen allemaal wel vriendelijk en vrolijk, alle vooroordelen ten spijt. Ze zijn lang niet zo opdringerig als Egyptenaren en je wordt hier in vergelijking redelijk met rust gelaten. Ook hebben we helemaal geen bekijks hier. Kennelijk zijn ze hier toch veel meer gewend aan de westerse cultuur... Ook de Marokkanen zelf zijn moderner gekleed dan de Egyptenaren: heb meiden gezien met rokjes en hele korte broekjes. Hemdjes kunnen hier ook. Jammer dat ik allemaal lange rokken bij me heb... Of niet, want nu heb ik een reden te meer om die oneindige souk eens goed over te struinen voor een leuk zomerjurkje :D.

Vandaag hebben we al heel wat gezien! We zijn begonnen met de Koutoubia moskee, erg mooi! Niet-moslims mochten helaas niet naar binnen, maar de prachtige tuin vol rozen en orleanders maakte veel goed. Daarna wilden we naar de Ali ben Youssef Medersa, een koranschool die heel mooi moet zijn. Gewapend met de plattegrond gingen we op pad, we moesten als maar rechtuit en dan zouden we er zo tegen aan lopen. Toen we weer bij de souk uitkwamen ging dit onvermijdelijk mis; in de straatjes en steegjes wirwar wisten we al gauw niet meer waar "rechtdoor" heenging en we waren blij toen we na lange tijd bij een stadsmuur uitkwamen. Ik riep nog triomfantelijk dat het allemaal klopte en dat we er waren, maar helaas. Ergens een blikje drinken gehaald en men wist ons te vertellen dat we precies aan de andere kant van de stad uitgekomen waren... Overigens lag dit niet alleen aan mijn kaartlees-kwaliteiten: op het laatst hebben we een bordje gevolgd waar "Youssef ben Ali" op stond. Maar dat was niet goed natuurlijk, want wij zochten "Ali ben Youssef". Detail, maar t was toch iets anders dus...

We hebben toen de plannen maar omgegooid en zijn naar het Bahia paleis geweest, het Dar si Said museum en de Saadiens graven. Het was allemaal even prachtig versierd met mozaïeken en houtsnijwerk/schilderwerk.

Het is hier trouwens ook veel minder vies en kapot dan in Egypte. Op de daken ligt geen afval, huizen zijn allemaal nog heel en er rijden redelijk normale auto's rond. Het lijkt al met al helemaal niet zo'n onwelvarend land...

We hebben vandaag in het hotel ook een excursie geboekt! We gaan zondag naar Ait Benhaddou, Ouarzazate en nog ergen wat natuur zien, dan met een kameel naar een tentenkamp in de woestijn, daar eten en slapen! En dan de volgende dag terug. Ik ben heel benieuwd!

PS: mijn collega smste vanmiddag: ik heb mijn toetsen allebei gehaald!!!

• 14 Juli 2011 - 18:40

Hans En Ank:

leuk om jullie reisverslag weer te lezen ,daar kijken we echt naar uit. Jullie hebben daar beter weer dan hier ,want het lijkt hier wel herfst. Gefeliciteerd met het resultaat van je toetsen, maar daar was ik ook niet bang voor jouw kennende. eniet ervan en we kijken met plezier uit naar jullie volgende reisverslag Liefs van ons

• 30 November 2011 - 20:06

Ingrid:

Hallo Barbera en Jeroen, kwam bij toeval op jullie blog terecht toen ik ging zoeken naar een hotel in Marrakech, ik vroeg me af in welk hotel jullie hebben geslapen jullie klonken zo enthousiast en ik ga binnenkort ook naar Marrakech.
    Wil je reageren, vriendelijke groet