Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu

Ubud

Blijf op de hoogte en volg Barbera

24 September 2014 | Indonesië, Ubud

De shuttlebus dropte ons midden in Ubud, maar omdat ons hotel toch nog ergens anders midden in Ubud lag, moesten we een stukje lopen. Al gelijk hadden we een goede indruk van het plaatsje: dit was wel een leuk stadje met veel leuke winkeltjes en restaurantjes! En vol toeristen... Wat natuurlijk ook betekende dat het er 's avonds gezellig was!

Het hotel bleek een zeer goede keus! Het bleek deel te zijn van de oude paleizen van de koninklijke familie van Ubud, wat tot gevolg had dat je je je steeds in een tempelcomplex waande, heel bijzonder. Zeker ook omdat een van de belangrijkste tempels van Ubud naast het hotel lag en wij hier vanuit onze bungalow (ja, geen kamer...!) op uit keken. Evenals over de prachtige lotusvijver die voor de tempel gelegen was... Zittend op onze veranda keken we hier allemaal over uit...! De tempel maakte overigens geen lawaai 's ochtends, dus dat scheelde weer.

Omdat we zo mooi op tijd in Ubud waren, zijn we gelijk op pad gegaan om de Monkey Forest te bezoeken: een tempelcomplex dat door drie apengroepen bevolkt wordt. De tempels waren mooi, maar de apen waren met name de attractie! We hebben veel gelachen om deze beesten, vooral ook hoe de priesters plichtsgetrouw offerwerkjes voor de tempels neerlegden die nog geen tien tellen later door de apen vernield werden... En dat gaat zo twee keer per dag, dag in, dag uit...

De dag erop hebben we de andere tempels en het koninklijk paleis van Ubud bekeken. Omdat de familie er nog steeds woonde, kon je het paleis niet in, evenals de tempels niet. Maar van buiten was het toch het mooiste en daar kon je vrij rondlopen. Daarna zijn we tot grote vreugde van Jeroen nog even over een toeristenmarkt gelopen en daarna hebben we nog een rondje rijstvelden gedaan. Dat laatste was heel apart: een onopvallend bordje aan de hoofdweg wees op deze korte wandeling, en eenmaal het steegje ingelopen stonden we nog geen twee minuten later midden in de rijstvelden! Niets wees meer op de drukte aan de hoofdstraat, die toch echt nog heel dichtbij was... Het verdere wandelingetje ging over het platteland van Ubud om weer te eindigen in de drukke hoofdstraat waar ons hotel aan was gelegen.

De tweede volle dag hebben we een leuke fietsexcursie gedaan. We werden om half acht opgehaald en met een bus de Balinese heuvels ingereden, tot een restaurantje waar we heerlijk ontbeten hebben en een prachtig uitzicht over de vulkaan Batur en het ernaast gelegen meer hadden. Daarna nog even bij een plantage gekeken, waar we verschillende soorten koffie en thee mochten proeven. Ook de nationaal zeer bekende Luwak koffie: gemaakt van door katachtige beesten opgegeten en weer uitgepoepte koffiebonen. Kat-poep-chino, aldus de gids. De koffie was lekker, maar toch ook niet heel bijzonder.
Daarna zijn we op de fiets gestapt en hebben 25 km bergafwaarts gereden, wat heerlijk ontspannen was. Onderweg zijn we nog gestopt bij een Balinese boerderij, de rijstoogst en een 500-jaar oude boom. Nadat we de boom bewonderd hadden, was de fiets van Jeroen helaas nergens meer te bekennen. Wel stond er nog een eenzame andere huurfiets, zodat de tocht gelukkig toch door kon gaan. De rit eindigde bij een restaurant waar we een overheerlijke lunch genoten hebben.

De laatste dag in Ubud hebben we een excursie langs een aantal tempels gedaan: de Goa Gajah, Gunung Kawi, Tirta Empul en een traditioneel dorp (Bangli).
Ook bij deze excursie hebben we rijstvelden bekeken, koffie geproefd en geluncht met het ons al bekende uitzicht op de vulkaan Batur met het meer ernaast. Een beetje dubbel dus, maar we deden het voor de tempels dus het was prima. De tempels waren mooi, maar na een paar heb je ze ook wel allemaal gezien. Wel bijzonder blijft om de Balinezen druk bezig te zien met offertjes brengen en offertjes maken en andere ceremoniële bezigheden. Bij een van de tempels was ook een heilige bron waar een aantal schoolklassen een helende duik in nam. Dit ging gepaard met erg veel lol en fotosessies, en zoals eigenlijk overal in Indonesië is het ook geen enkel probleem als je als toerist lokale mensen op de foto zet. Over het algemeen lachen de mensen hier altijd vriendelijk naar je!

Morgen gaan we met de taxi naar Sanur en daar gaan we met name het strand bekijken!