Vierde en vijfde excursiedag - Reisverslag uit Sukamade, Indonesië van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu Vierde en vijfde excursiedag - Reisverslag uit Sukamade, Indonesië van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu

Vierde en vijfde excursiedag

Blijf op de hoogte en volg Barbera

21 September 2014 | Indonesië, Sukamade

Iets na negen uur gingen we met intussen een nieuwe gids en chauffeur op pad naar het schildpaddenstrand van Sukamade. Op dit strand komen veel zeeschilpadden aan land om eieren te leggen, die vervolgens door de beheerders van Sukamade overgebracht worden naar een uitbroedplaats waar ze na twee maanden veilig kunnen uitkomen. Als de jonge schildpadjes er klaar voor zijn, worden ze in zee uitgezet. Omdat de eieren van de zeeschildpad voor onder meer wilde varkens een gewilde prooi zijn, hopen de beheerders op deze manier zo veel mogelijk schildpadden in leven te houden. Helaas zijn de babyschildpadjes ook in zee een gewild hapje, dus uiteindelijk overleeft maar zo'n 5% van alle uitgezette schildpadjes. De vrouwelijke overlevenden komen vanaf dat ze zo'n 25 jaar oud zijn terug naar Sukamade om daar hun eieren zelf ook weer te leggen. Een mooi verhaal en we hopen dan ook dat we een schildpad in het echt zullen zien.

Onderweg naar Sukamade zijn we nog gestopt en met een bootje naar een mooi strandje gevaren: de Groene Baai, waar het water prachtig azuur blauw/groen was. We hebben er heerlijk gezwommen. Ook in deze omgeving was de natuur indrukwekkend: heel wild en groen en we hebben ook de lianenbomen van Tarzan gezien. En ook hier zaten zwarte en grijze apen en veel toekans.

Na de zwempartij zijn we weer verder gereden en kwamen we aan bij ook weer een nationaal park waar het schildpaddenstrand deel van uitmaakt. In het park waren ook weer heel veel plantages, en onze gids, die tevens boer was, legde ons uitgebreid uit hoe de rubber, cacao- en suikerproductie in zijn werk ging. We hebben nog een suikerfabriekje bekeken en zijn toen doorgereden naar ons verblijf voor die nacht. Na het eten daar zijn we naar het schildpaddenstrand gegaan en hebben we vanaf acht uur met een grote groep locals en nog enkele buitenlandse toeristen en een groepje beheerders op het strand gewacht op de komst van een schildpad. Spannend!
Al gauw was er veel geroezemoes bij de beheerders en ja hoor: er was al een schildpad gespot! Na even wachten mochten we dichterbij komen om foto's te maken en jeetje zeg, wat een reus was die schildpad! Met zeker een meter doorsnede was hij een flink stuk zwaarder dan Jeroen en het was buitengewoon indrukwekkend om te zien met hoeveel kracht dat beest zich weer een weg baande terug de zee in...
Helaas had de schildpad geen eieren gelegd: volgens de beheerder zijn schuld omdat hij waarschijnlijk te dichtbij gestaan had. Toch waren we erg blij dat we de schildpad gezien hadden en volledig onder de indruk verlieten we het strand.
De volgende ochtend waren we om zeven uur weer terug op het strand en mochten we vijf kleine babyschildpadjes in zee uitzetten. Zo groot als moeder schildpad was, zo klein waren deze babies: net iets groter dan een rijksdaalder! Het was aandoenlijk om te zien hoe de kleintjes hun weg naar de zee zochten: sommigen doelbewust vooruit, anderen zoekend. En uiteindelijk zijn ze allemaal door de zee opgeslokt. Vaarwel...!

Met het uitzetten van de schildpadjes zat onze excursie er bijna op: alleen de reis naar de haven van Ketapang lag nog voor ons. Rond 1 uur kwamen we daar aan en nadat we afscheid van onze gids en chauffeur genomen hadden, zijn we op de boot naar Bali gestapt. Hier begint het relaxtere deel van de reis!

• 22 September 2014 - 14:34

Hans:

hoi barbera en jeroen

leuk verhaal over de schildpadden maar hoe relex wordt het nou, echt luieren?

veel plezier groetjes ank en hans
    en een poot van flip

• 26 September 2014 - 10:08

Maaike:

We horen nu maar weinig van jullie, dus ik vermoed dat het grote relaxen is begonnen... of is dat omdat je niet meer durft te laten weten wat jullie daar allemaal ondernemen hahaha! Ik wil nog wel wat bounty eiland foto's zien. :)