Excursie: dag 1 - Bromo - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu Excursie: dag 1 - Bromo - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu

Excursie: dag 1 - Bromo

Blijf op de hoogte en volg Barbera

16 September 2014 | Indonesië, Bromo

Keurig op tijd waren de gids en de chauffeur bij ons hotel en met een mooi tempo reden we naar Bromo, net als de Merapi een actieve vulkaan. Tegen half vier moesten we overstappen van onze personenauto in een jeep, omdat de weg te steil en onbegaanbaar werd. Na een stukje wild jeepen kwamen we rond vier uur bij het uitkijkpunt aan, vanaf waar je uitzicht had op het vulkanentrio Bromo, Bato en Semarung en de opgaande zon over deze drie kon zien schijnen. Na een uur wachten - gelukkig waren we zo vroeg, zodat we eerste rang stonden voor de foto's- was het eindelijk zo ver en het was wederom een prachtig gezicht! We waren ook wel blij met het zonnetje want het was ijskoud in het donker!

Na het uitkijkpunt zijn we per jeep naar de voet van de vulkaan gereden, vanaf waar we per trap (!) naar de krater konden klimmen. Dat was wel even wat anders dan de Merapi!! Helemaal eerlijk is het ook niet, omdat de voet van de Bromo veel hoger ligt, namelijk op een plateau dat heel vroeger de krater van een oervulkaan was. Zo hoog kon je bij de Merapi helemaal niet per auto komen.
Boven bij de krater was het een lawaai van jewelste van het kokende water dat zich in de krater bevindt. Flinke rookpluimen stegen uit de krater omhoog en als de wind net verkeerd stond, rook het er naar rotte eieren vanwege de zwavel. Het is een indrukwekkend gezicht, zo'n vulkaan.
Vervolgens zijn we vertrokken voor een zeven uur durende rit naar de volgende vulkaan: de Ijen. Omdat Java zo dichtbevolkt is, is het overal druk op de weg en lijken alle dorpen aaneengesloten gebouwd te zijn. Veel ziet er vanaf de weg dan ook hetzelfde uit. Het laatste stuk van de rit ging echter door een prachtig groen landschap met vele tabak, koffie en rijstplantages. Toen we bijna bij de accommodatie waren werd de weg steeds verlatener en op enig moment werden we verrast door een groepje apen dat we in de bomen zagen slingeren!! Zo leuk om dat in het wild te zien!
Rond vier uur kwamen we aan in Sempol bij ons hotel, een echte oude koloniale woning. Dit was ook van binnen nog goed te zien aan de grote salon en woonkamer. Na aankomst zijn we eerst nog even met onze gids langs een waterval gewandeld en daarna hebben we lekker het stof van de Bromo van ons afgespoeld in het kleine zwembad bij het hotel. Daarna eten en gauw het bedje in, want morgen is het weer vroeg dag!