Terug in Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu Terug in Cairo - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu

Terug in Cairo

Door: BarberaJeroen

Blijf op de hoogte en volg Barbera

13 Augustus 2010 | Egypte, Caïro

Gisteren kwamen we rond half acht weer in Cairo aan en namen een taxi naar ons vertrouwde crapy hostel. Nu kregen we daar echter een veel mooiere kamer met een goede airco, geschilderde muren, mooi betegelde badkamer en een schoon douchegordijn! We hadden dit keer ook een Frans balkonnetje met uitzicht, zij het niet zo adembenemend als in Alexandrie. Een vuilnisbelt was er niets bij ;)

Vandaag uitgeslapen en ontbeten en bij de receptie geinformeerd wat een waterpijp hier ongeveer moet kosten. Want we wilden er toch misschien wel weer eentje meenemen, als aandenken aan deze reis. Volgens de jongen moest ie hier zo'n 120-150 pond kosten. Dit klopte met wat wij op internet gelezen hadden, al stond op internet dat ze toeristen deze prijs niet gauw gaven op de Bazar. Naja, we zouden het wel  zien. Met elkaar spraken we af maximaal 200 pond uit te geven voor een eenvoudige pijp.

Eenmaal op de markt bleek veel dicht ivm Ramadan, of omdat het vrijdag was. We kwamen ook gelijk rond gebedstijd aan en het was me een gejammer en gejengel van jewelste. Er werd ook een preek ofzo door de microfonen geschreeuwd, wat bepaald niet vriendelijk klonk. Gelukkig waren er ook nog genoeg winkeltjes open en we gingen op zoek naar de pijpen. De eerste twee winkels hadden duidelijk geen zin in klanten dus daar zijn we gauw weggegaan. De derde winkel was vriendelijk en we keken even rond. Een Egyptische klant kocht daar ook een waterpijp en we hielden goed in de gaten wat hij betaalde. Hij gaf 100 en kreeg wat briefjes terug. Wij vroegen de verkoper wat een pijp kostte, en waarempel, hij vroeg er 60 voor! We begrepen er helemaal niets meer van: in een land waar je steeds zo afgezet wordt, vragen ze op een door toeristen vaak bezochte markt een scheintje voor een waterpijp....! Omdat we de slang niet mooi vonden besloten we nog even verder te kijken. De volgende winkel die we binnenliepen vroeg nog maar 50... Uiteindelijk hebben we hem iets uitgebreid met een duurdere slang en bovenstuk en waren in totaal 85 pond kwijt, zo'n 12 euro. Over die prijs hebben we maar niet onderhandeld. De missie was geslaagd, en omdat Jeroen het erg zat was op die markt, hebben we toen maar een taxi genomen terug naar het hotel. Dat leverde ons nog een leuk tafereel op, omdat de taxi een lekke band kreeg, midden op een grote weg. De chauffeur verblikte of verbloosde niet en ging doodgemoederd de band van zijn oude wrak zitten verwisselen! Hij was er nog geen vijf minuten mee bezig en Jeroen hoefde hem ook niet te helpen.

Straks maar even wat eten en dan erg op tijd naar bed, want om half drie moeten we met de taxi naar het vliegveld. De reis zal lang duren, want we vliegen via Parijs, waar we over moeten stappen. Tegen 15:00 uur  zijn we op Schiphol en we gaan dan gelijk door naar Hellendoorn omdat het morgenavond Helders Feest is. Ik hoop dat we daar dan nog een beetje energie voor hebben!

• 13 Augustus 2010 - 14:55

Leonard En Maaike:

Gaan jullie ook vogelschieten (zie programma)?
    Zou het niet kunnen dat vanwege de ramadan ze allemaal wat eerlijker zijn? Allah kijkt ten slotte vooral nu mee ;) Hopelijk krijg je geen lekke band naar het vliegveld met een minder behendige chauffeur! Fijne terugreis
    dikke kus Leonard en Maaike