Alexandrië - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu Alexandrië - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu

Alexandrië

Door: BarberaJeroen

Blijf op de hoogte en volg Barbera

11 Augustus 2010 | Egypte, Alexandrië

Na de lange treinreis 's nachts vanuit Aswan kwamen we iets na negen uur in Cairo aan. Om elf uur vertrok onze trein naar Alexandrie, waar we om half twee aankwamen. Na een lange taxirit met een chauffeur die ons hotel niet wist te vinden, kwamen we uiteindelijk tegen kwart voor drie bij het hotel. Het is wederom een erg eenvoudig hotel met een heel klein badkamerje, zodat je naast de toiletpot staat te douchen. We hebben hier geen airco, maar dat is gelukkig ook niet heel erg nodig want de koele zeewind en de ruim 15 graden lagere temperatuur maken dat het hier goed uit te houden is. Het hotel is op de vierde etage in een smal zijstraatje van de boulevard, en toen de receptionist ons onze kamer wees toog hij trots naar het raam, en zei stralend tegen Jeroen, toen hij de luiken opende: "look, mister!" en voor ons lag ze daar te schitteren, de Middenlandse Zee!!! Het uitzicht is werkelijk fenominaal!

We zijn ons gaan opfrissen en hebben de stad een beetje verkend. Alexandrië lijkt wat rijker dan Cairo: er rijden iets betere auto's rond, het is net even iets minder smerig en in puin en de mensen lijken er ook iets westerser gekleed. Maar toen we per ongeluk op de lokale kleding- en prullariamarkt belandden waren we toch wel weer een bezienswaardigheid van jewelste. Het is hier ook gezelliger: er zijn hier wel terrasjes, hoewel meestal bierloos, en het is iets levendiger, ook overdag (in tegenstelling tot Aswan, waar het leven pas na zevenen wat op gang kwam).

Daarna in de reisgids opgezocht waar je lekker vis kon eten, want daar staat Alexandrie om bekend. Dit bleek een helse zoektocht! Het eerste tentje leek uitgestorven. De tweede konden we niet vinden, die moest ergens op een bovenverdieping zitten, maar er was net een wel ERG druk bezochte vis- en vlees markt gaande, dus rustig kijken ging niet bepaald. We hadden ook geen goede kaart van de stad, dus we wisten niet precies waar het moest zijn. Derde restaurant na lang zoeken bij toeval gevonden, toen we het zoeken eigenlijk al opgegeven hadden. Maar ook hier was het uitgestorven en was het personeel vooral druk met het ophangen van de Ramadanversiering, want ja, dat is vandaag ook begonnen. Met een grote omweg belandden we uiteindelijk weer bij restaurant 1, waar ik ontdekt had dat het eetgedeelte boven zat en er toch wel mensen waren. We hebben er erg lekker en erg goedkoop gegeten.

Daarna op zoek naar een biertje, waarbij we nog goed genaaid zijn door een oplichter. Met onze slechte kaart probeerden we een aangeraden café te vinden, tot iemand vroeg wat we zochten. Meestal geven we dan geen antwoord, maar omdat we nu al zo lang liepen en ook het restaurant zoveel moeite gekost had, noemden we de naam van het café. De man kende deze en joviaal pratend over zijn werk in Sjarm al sjeik en zijn Zwitserse vrouw leidde hij ons naar het café, dat helaas net ging sluiten ivm Ramadan. Maar hij wist nog wel wat anders, waar je ook bier en een waterpijp kon krijgen maar wel onder de tafel want die had geen vergunning. Wij zeiden dat we niet per se bier wilden maar hij stond erop ons erheen te brengen. Toch maar meegelopen, door  vele nauwe winkelstraatjes, waar hij ons volgens mij graag ergens naar binnen had gelokt maar we hadden echt niets nodig. Eenmaal op het terras kregen we gelijk een waterpijp en bier, dat volgens ons alcoholvrij was, maar daarover hielden we onze mond. De man ging doodleuk met een kop thee bij ons aan tafel zitten en verplicht babbelden we wat verder, vroegen onder meer wat een waterpijp hier in Alexandrie moest kosten. Geen handige vraag, want nu wilde hij ons met alle geweld meenemen naar een winkel met pijpen. Wij waren hem zat en hij was het geloof ik ook zat en we zeiden dat we terug wilden naar het hotel. Toen bleek de rekening al betaald, maar toen de kerel ons weer bij de boulevard gebracht had verlangde hij 75 pond voor het terras, wat nooit meer dan 40 had kunnen kosten. Ik was ergens blij dat we dan wel van hem af waren dus wou gauw betalen, maar had niet anders dan 100. Wisselen deden we bij een ober aan de boulevard, maar die kreeg instructies om ons geen briefjes van vijf te geven. Toen wilde hij ineens 85 want hij had ook fooi gegeven. Toen waren we er klaar mee en Jeroen is even goed boos geworden. We hebben het bij 75 gelaten en we voelden ons goed genaaid, al gaat het ook hier maar  om hooguit vijf euro te veel. Toch weer geleerd om met niemand mee te lopen, maar er zijn er ook zoveel die het wel goed bedoelen, en tegen iedereen bij voorbaat al bot doen is ook zo wat...

Bijna terug bij het hotel kwamen we een ander, veel leuker terras tegen waar we de waterpijp over gedaan hebben, maar dan met muntthee. Om even af te koelen! We hebben daar nog lekker anderhalf uur doorgebracht en toen toch nog voldaan ons bed ingekropen!

Onderweg met de oplichter zagen we nog wel een bijzonder tafereel. Eerder, nog overdag, hadden we ergens in een zijstraat een koe vastgebonden zien staan, wat ons nogal verbaasde, zo midden in een miljoenenstad. Met de oplichter liepen we door dezelfde straat, en daar lag de koe, terwijl een man het bloed aan het wegdweilen was... Bleek ook weer voor de Ramadan te zijn. Rare jongens, die Egyptenaren...

Vandaag zijn we na het ontbijt naar de Romeinse catacomben gegaan, waar de late Egyptenaren hun doden begroeven. Het was grappig om te zien hoe de Griekse, Egyptische en Romeinse stijlen hier met elkaar gecombineerd waren. Daarna naar de zuil van Pompeius, die niet voor Pompeius was maar voor Diocletius, met daarbij de resten van wat ooit een groot tempelcomplex moet zijn geweest. Daarna zijn we naar het Romeinse amphitheater gegaan, ook heel leuk. We hebben ook nog mozaïeken in een Romeinse villa gezien, erg mooi!

Toen vonden we het welletjes en hadden we honger en dorst, en dat 's middags tijdens Ramadan. De gok gewaagd en naar de Mac getogen, die dicht leek maar toch open was! Hoera! We waren de enigen toen we binnenkwamen, maar van lieverlee kwamen er steeds meer mensen binnen die trek hadden.

Nu zitten we weer in het hotel, even opfrissen en zo staks naar buiten, als iedereen weer eten en drinken mag!

• 17 Augustus 2010 - 07:39

Irma:

hoi, bij toeval( nou ja ik zocht naar verslagen over alexandrie)
    kwam ik in dit reisverslag. Aangezien ik een keer naar alexandrie wil, kun je mij de naam van jullie hotel doorgeven, ik lees het hier wel weer.......)als je het wilt)

• 17 Augustus 2010 - 08:01

Barbera:

Hallo Irma,

Het hotel heet Acropole. Het is een low budget hotel en de ligging en vooral het uitzicht zijn prima. De medewerkers zijn ook vriendelijk. Verder vond ik het hotel eigenlijk niet zo bijzonder: onze kamer had wel eerst gestofzuigd mogen worden en de badkamer was ook wel erg primitief. Ik weet dus niet wat je zoekt, maar ik vind het niet per se een aanrader. Ik heb overigens geen andere adressen omdat het mijn eerste keer in Alexandrie was. Succes!