2e en 3e excursiedag: Ijen, Baluran en Kalibaru - Reisverslag uit Ijen, Indonesië van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu 2e en 3e excursiedag: Ijen, Baluran en Kalibaru - Reisverslag uit Ijen, Indonesië van Barbera Wijk - WaarBenJij.nu

2e en 3e excursiedag: Ijen, Baluran en Kalibaru

Blijf op de hoogte en volg Barbera

18 September 2014 | Indonesië, Ijen

De tweede excursiedag begon om 04.30 uur, zodat we niet met de hitte de Ijen vulkaan op hoefden te wandelen. De Ijen is ook een vulkaan, maar dan een waar zwavel gewonnen wordt. Om boven te komen moesten we anderhalf uur wandelen, wat al met al toch nog pittiger was dan we dachten. Ons geklaag over deze klimpartij verdween als sneeuw voor de zon toen we de eerste zwavelmijnwerkers met hun last de berg af zagen komen: deze mannen dragen twee keer per dag manden met zo'n tachtig kilo zwavel op hun schouders naar beneden....
Eenmaal boven was het uitzicht onwerkelijk: een wijde krater met daarachter het bijzondere groene zwavelmeer, dat prachtig afstak tegen de witte rotsblokken. Toen we van het verpletterende uitzicht bekomen waren, zagen we steeds meer mijnwerkers voorbij lopen en werden we nieuwsgierig naar de mijn. Intussen was de zwavellucht al wel erg sterk geworden, vooral als de wind verkeerd stond. Een mijnwerker was graag bereid om ons de mijn in te begeleiden en Jeroen is mee de krater ingegaan en heeft gezien hoe de mijnwerkers de zwavelblokken van de rotswand afhakten en hun manden vulden. Eenmaal weer omhoog heeft Jeroen de man zes euro fooi gegeven, wat zo ongeveer het dagloon van de mijnwerker was zodat hij het sjouwen die dag verder maar voor gezien liet. Het zette ons wel aan het denken: die mannen die voor bijna niets zulk zwaar en ongezond werk doen, terwijl de zwavel uiteindelijk bij miljardenbedrijven in cosmetica en farmacie terecht komt...
Na de Ijen zijn we nog langs een zwavelverwerkingsfabriekje gegaan en daarna hebben we koers gezet naar het Baluran National Park, de volgende bestemming. Al onderweg naar onze slaapplek zagen we heel veel wilde dieren lopen: herten, pauwen, wilde kippen en hanen en heel veel grijze apen! Onze slaapplek was heel basaal: er was geen douche en alleen tussen zes en elf was er elektriciteit. De ligging was echter fenomenaal: we zaten midden in het park tussen de beesten en een paar meter van het strand, met uitzicht op Bali! Wow!
Na aankomst hoorden we dat we alleen de volgende ochtend door het park zouden gaan, maar gelukkig bleek de betreffende gids tegen een kleine tip bereid om ook in de namiddag al een wandelingetje met ons te maken. Ook toen hebben we veel dieren gezien, waaronder ook een soort leguaan en zwarte apen, die een heel stuk schuwer zijn dan hun grijze broeders.
De volgende ochtend zijn we om vijf uur opgestaan om bij zonsopgang op het strand te kunnen ontbijten. Barbera had de ontbijtspulletjes mee naar buiten genomen en op de picknick tafel gezet. Daarna is ze nog even snel naar binnen gerend om het fototoestel te pakken, en enkele tellen later weer buiten was het gehele ontbijt foetsie....weg...! Terwijl Jeroen verontwaardigd duidelijk maakte dat ie het een domme actie vond, is Barbera de daders nog machteloos achterna gerend. De brutale apen deden er echter weinig op uit en peuzelde alles voor onze neus op... Gelukkig hadden we nog wat reserves achter de handen en hebben we na de zonsopgang het ontbijt maar binnen opgegeten, waarbij we overigens veel bekijks van onze daders hadden. Pfff...!
Rond zes uur zijn we met de gids nog een flink stuk door het park gaan wandelen en hebben we weer veel dieren gezien, waaronder nu ook een buffel en een arend. Het park was echt de moeite waard met alle dieren die we gezien hebben. De natuur was ook heel bijzonder en een beetje on-Indonesisch: vooral de Savanne deed veel meer aan Afrika denken.
Na de safari-wandeling zijn we op weg gegaan naar Kalibaru, de volgende bestemming. Hier zijn allerlei plantages te bekijken. Eigenlijk wisten we niet goed wat we ervan moesten verwachten, maar eenmaal bij ons verblijf aangekomen werd het ons een beetje duidelijk: dit was een moment van ontspanning op deze excursie! Het verblijf was een luxe cottagepark met een mooi zwembad! Nadat we eerst gezwommen en geluncht hadden, zijn we met een gids een wandeling over de plantage bij het park gaan maken. We kregen uitleg over de verschillende planten: peper, koffie, kaneel, vanille, cacao en kokos. De kokos hebben we ook nog mogen proeven, want er werd voor ons een noot geplukt. Grappig genoeg zag de noot er helemaal niet uit als een kokosnoot en smaakte ook al niet naar kokos, maar dit komt omdat wij vooral de oude kokosnoten kennen en dit een jonge noot was. Het was in elk geval zoet en lekker!
Daarna nog even door een plantage-arbeiderswijkje gewandeld waar we door iedereen enthousiast begroet werden. Hier hebben we nog rijstvelden gezien en uitleg gekregen. Daarna was het weer tijd voor het zwembad, een goede douche en lekker eten en morgen mogen we uitslapen want dan hoeven we pas om 9.00 op pad!

• 21 September 2014 - 15:53

Maaike:

PAS om 9:00 op! Wat een luxe hahaha zo wordt je wel een ochtendmens of niet Barbera?? Superleuke verhalen, ben er echt even voor gaan zitten:) ben ook heel benieuwd naar de foto's!! Knuffel, maaike